Porady logopedyczne cz_7

Proste ćwiczenia logopedyczne

Aby usprawnić język:

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę,
  • kląskamy (jak robi konik?),
  • wypychamy językiem policzki,
  • układamy język w „koci grzbiet”,
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów górnych i dolnych,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy, prychamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
  • wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:

  • poruszamy policzkami jak żaba,
  • napinamy policzki wraz z wargami,
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

W żadnym wypadku nie każemy dziecku powtarzać po sobie słowa, np. „powiedz krowa, no powiedz krowa”.  Dziecko, które nie ma jeszcze usprawnionych narządów mowy, nadal będzie powtarzać „błędy” utrwalając tym samym nieprawidłową wymowę. Tworzymy u dziecka w ten sposób błędne nawyki artykulacyjne, trudne do zlikwidowania.
Nie  wolno  poprawiać  wymowy dziecka, żądać by kilkakrotnie powtarzało dane słowo,  zawstydzać,  karać za wadliwą wymowę. Hamuje to chęć do mówienia, a co za  tym idzie w konsekwencji hamuje dalszy rozwój mowy.

Jeżeli wizyty u logopedy będą koniecznie, nie należy zwlekać.

BIBLIOGRAFIA
1)    Kania J.T.,  Szkice   logopedyczne,    Lublin   2001
2)    Minczakiewicz  E.M.,  Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia Kraków 1997
3)    Mystkowska H.,  Kształtowanie wymowy dzieci w przedszkolu, Warszawa  1959
4)    Sawa B.,  Dzieci  z  zaburzeniami mowy,  Warszawa 1990
5)    Spałek E.,  Piechowicz – Kułakowska C.,  Jak pomóc  dziecku z  wadą  wymowy,  Kraków  1996
6)    Rodak H.,  Terapia  dziecka  z wadą wymowy,  Warszawa 1994

Opracowała: mgr Iwona Sochacka
logopeda  –  surdologopeda